Pētījuma „Attieksme pret latviešu valodu un tās mācību procesu” galvenās atziņas
Latviešu valodas aģentūra laika posmā no 2017. līdz 2020. gadam veica vērienīgu pētījumu „Attieksme pret latviešu valodu un tās mācību procesu”. Pētījuma mērķis bija izzināt skolotāju un skolēnu attieksmi pret latviešu valodas mācību procesu: kā tas norit un kā tam vajadzētu noritēt, kas kavē un kas veicina latviešu valodas apguvi. Tieši skolēnu viedokļa noskaidrošana un analīze veido šī pētījuma novitāti. Ar pētījuma rezultātiem plašāku sabiedrību šodien iepazīstināja Latviešu valodas aģentūra un pētnieku grupa.
Ar galvenajām atziņām dalījās pētījuma darba grupa un tās vadītāja dr. philol. Sanita Lazdiņa: „Pētījuma dati liecina, ka skolēni neapšauba latviešu valodas noderību, kā arī skolēniem ir pozitīva attieksme pret latviešu valodu. Taču, analizējot attieksmi pret latviešu valodas apguves procesu, redzams, ka tā nav viennozīmīgi pozitīva. Ir vērojama valodas trauksme, skolēnu vienaldzība. Skolēni vēlas daudzveidīgāku, mērķtiecīgāk organizētu mācību procesu. Būtiska atziņa ‒ motivācijas trūkums mācīties latviešu valodu ir sekas, nevis iemesls. Skolēni sāk mācīties latviešu valodu ar augstu motivāciju, taču mācību procesā motivācija mazinās. Tātad mūsu uzdevums ir atrast veidu, kā noturēt skolēnu sākotnējo motivāciju. Skolotājiem jāsniedz profesionāls atbalsts”.
Pētījuma noslēguma pasākumā tika sniegts ieskats pētījuma plānojumā un norisē, prezentēti pētījuma rezultāti, kā arī sniegtas atbildes uz jautājumiem – kā noris latviešu valodas mācību process, kā latviešu valoda būtu jāmāca, pievēršoties latviešu valodas apguves un mācīšanās pieredzes stāstiem. Ieraksts skatāms Latviešu valodas aģentūras FB kontā.
Pētījuma rezultāti ir apkopoti 15 bukletos atbilstoši pētījuma virzieniem. Izstrādāti arī ieteikumi: valodas un valodu izglītības politikas veidotājiem; universitāšu mācībspēkiem, pedagogu profesionālās pilnveides kursu veidotājiem; mācību līdzekļu veidotājiem; vecākiem, skolotājiem; turpmāko pētījumu veicējiem. Pēc fokusgrupu diskusijām ir izveidots arī mūsdienu skolotāja un skolēna tēls un paštēls. Ar pētījuma rezultātiem varat iepazīties Latviešu valodas aģentūras mājaslapā: https://valoda.lv/petijumi/attieksme-pret-latviesu-valodu-un-tas-macibu-procesu/
Liene Valdmane
Latviešu valodas aģentūras metodiķe
+371 22144144