Veiksmīgi noritējuši latviešu valodas apguves intensīvie kursi
Latviešu valodas aģentūra ESF projektā „Kompetenču pieeja mācību saturā” š. g. 10.–14. augustā un 17. –21. augustā organizēja intensīvos kursus latviešu valodas un kultūrvides apguvei mazākumtautību skolu pedagogiem, kuri strādā lingvistiski neviendabīgā vidē. Tās bija divas nedēļu garas nometnes – 5 dienas 30 pirmsskolas pedagogiem un 5 dienas 30 vispārizglītojošās skolas pedagogiem.
Pedagogi piecas dienas mācījās latviešu valodu, ieguva zināšanas kultūrvidē un radošas darbošanās prasmes metodikā, kuras vēlāk varēs izmantot savā darbā. Rīta pusē skolotāji apguva latviešu valodu, kuru tēmas bija par dažādiem mācību metodikas aspektiem:
- improvizācijas teātra māksla izglītībā;
- drāmas metodes izmantošana skolā;
- folkloras izmantošana latviešu valodas apguvē;
- radošās rakstīšanas prasmju attīstīšana;
- digitālo resursu izmantošana;
- mācību satura un pieejas maiņa skolā;
- mācību programmu īstenošanas plānojums.
Pēcpusdienā skolotāji aizraujošā veidā varēja iepazīties ar kultūras un kultūrvides norisēm Latvijā:
- dzīvi un sadzīvi Latvijas mazpilsētu kultūrvidē;
- Vidzemes lībiešu kultūrvēsturisko mantojumu;
- Latvijas kultūras kanonu;
- presi un kultūru;
- kino Latvijā;
- tautasdziesmām, ticējumiem sakāmvārdiem un parunām;
- latviešu tradīcijām svētkos un godos.
Šogad nometnē viesos vakara nodarbībās piedalījās runas mākslas speciālists, režisors Viesturs Meikšāns un improvizators Jānis Rozenvalds, skolotājiem bija iespēja noskatīties filmu “Sapņu komanda 1935” un tikties ar režisoru Aigaru Graubu, kā arī ar galvenās lomas tēlotāju Jāni Āmani; folkloras nodarbībās līdzdziedāt Julgī Staltei un Ērikam Zepam, savukārt kultūrvides ekskursijās bija iespēja iepazīties ar Vidzemes lībiešu stāstu un ieraudzīt daudzas skaistas vietas. Paldies par skaistajiem mirkļiem, kopā esot!
Nometnes laikā pedagogi veidoja arī sadarbības kontaktus, lai dalītos ar labās prakses piemēriem. Iegūtās prasmes stiprinās jaunajā mācību gadā ne tikai skolotāju, bet arī skolēnu zināšanas, mācot un mācoties pilnveidoto mācību saturu izglītībā latviešu valodā.
Dažas atziņas no aptaujas anketām, ko skolotājas anonīmi rakstīja kursu noslēgumā:
- “Es runāšu latviešu valodā bez bailēm”;
- “man ir vēlme runāt latviski!”;
- “iedvesmoja tikšanās ar lieliskiem cilvēkiem, kuri nes savā sirdī mīlestību un lepnumu par savu piederību valstij”;
- “šie kursi man ļoti palīdzēja noticēt sev”;
- “man ir daudz ideju klases stundām”;
- “man bija daudz iespēju runāt latviski”;
- “obligāti atradīšu iemeslu uzaicināt Julgī Stalti un Ēriku Zepu pie maniem skolēniem”;
- “kā skolotāja un klases audzinātāja es izmantošu visu informāciju savā darbā, savā skolā vienmēr runāšu latviešu valodā, tāpēc, ka tagad izdevās runāt brīvi latviski”;
- “tagad man liekas, ka manas latviešu valodas prasmes paaugstinājās. Paldies Jums par to!”;
- “es izmantošu savā darbā jaunas zināšanas par Latvijas kultūru un tradīcijām (speciāli izstrādāšu kursu klases stundām ar saites www.kulturaskanons.lv palīdzību) un izmantošu jaunas metodes darbam klases stundās. Man tagad ir vairāk drosmes un pārliecības par savām latviešu valodas zināšanām”;
- “man patīk runāt latviski”.
- “gribu pastāstīt saviem skolēniem par Latvijas kultūru un folkloru un iedvesmot viņus interesēties un lepoties ar savu Dzimteni – Latviju!”;
- “es jūtos pārliecinātāka”;
- “es esmu laimīga, ka es šeit biju. Bija ļoti daudz labas idejas, kuras es obligāti izmantošu savā darbā”;
- “izmantošu idejas, spēles, kuras apguvu un uzzināju šajos kursos. Mīlestību pret savu Dzimteni Latviju, par mūsu tautu”;
- “mainījās attieksme pret valodu, kā to mācīt interesanti un radoši”;
- “ tagad varu runāt drošāk un pareizāk”;
- “es jūtos brīvāk, kad runāju”;
- “es nebaidos kļūdīties, uzzināju daudz interesantus vēstures faktus par Latviju, kultūru, mūziku”;
- “jūs darāt lielu un svarīgu darbu – audzināt, mācāt, ka var vieglā atmosfērā apgūt valodu un kultūru, nebaidīties un uzdrošināties runāt pat tad, ja valoda nav tik laba. Izmantošu daudzveidīgās didaktiskās un izklaides rotaļas, daudz materiālus un spēles, ko deva pasniedzēji, Latviešu valodas aģentūra un paši dalībnieki. Informāciju par Latviju, folkloru, kino utt. Es drošāk runāju un nebaidos kļūdīties”;
- ”uzzināju daudz jaunu specifisku vārdu, stāstīšu bērniem par visu, ko redzēju un dzirdēju. Uzlabojās ne tikai latviešu valodas prasmes, bet paplašinājās arī zināšanas par Latvijas kultūru”;
- “manas latviešu valodas zināšanas ļoti uzlabojās”;
- “pēc kursiem es esmu drošāka un vairāk pārliecināta par sevi”;
- “uzlabojās latviešu valodas prasme, jo mēs visu laiku mācāmies, runājam un rakstām tikai latviski”.