„Skolu tilti” pāri Baltijas jūrai
Latviešu valodas aģentūra (LVA), īstenojot atbalstu diasporas izglītībai, kopā ar Eiropas Latviešu apvienību (ELA) 2018. gadā sāka trīspusēju sadarbības programmu „Skolu tilti” starp latviešu mītnes zemju vispārizglītojošām skolām, latviešu nedēļas nogales skolām ārvalstīs un skolām Latvijā.
Pirmajā reizē, 2018. gada septembrī, Valmierā tika sagaidīti 14 viesi no Zviedrijas. Projekta sadarbības partneri no Latvijas bija Valmieras sākumskola, Burtnieku novada pirmsskolas izglītības iestāde “Burtiņš”, Valmieras muzejs un SIA “ZAAO”. Savukārt Zviedrijas dalībnieki bija Stokholmas Latviešu skola, Gripsholmas sākumskola, Hamnas un Mariefredas pamatskola. Vizītes laikā Zviedrijas pārstāvji iepazinās ar Valmieras sākumskolu, vēroja atklātās stundas „Mācāmies darot!”, kā arī tika pārrunātas sev svarīgās lietas ar skolas administrāciju un pedagogiem. Zviedru viesi atzinīgi vērtēja skolas mācību metodiku un pieeju, uzsverot, ka skolas mācību process un darbība kopumā ir mūsdienīga un atbilstoša, lai bērni saņemtu labu vispārējo izglītību.
Šogad sadarbības programma turpinās un rudens skolēnu brīvlaikā, kad skolas uz brīdi apklust, pedagogi izmantoja iespēju pilnveidot savu profesionālo kompetenci Somijā, Helsinkos un Espo. Trīspusējā sadarbības programma šoreiz piedāvāja Valmieras sākumskolas pedagogiem doties pieredzes apmaiņā uz Somiju, resp., skolotāji, kuri piedalījās iepriekšējās vizītes organizēšanā, 24.–26. oktobrī viesojās Otaniemi vidusskolā un Helsinku Vācu skolā, lai iepazītu izglītības sistēmu, kura ir viena no vadošajām pasaulē, kā arī apmeklēja Helsinku Latviešu bērnu skoliņu, novadot kopā ar diasporas pedagogiem stundas bērniem un piedaloties sarunās ar vecākiem un Rozentāla biedrības pārstāvjiem par valodas apguves nozīmību latviskuma saglabāšanā, latviešu valodas pilnveides iespējām bērniem tālmācībā un latviešu valodas apguves resursiem vietnē maciunmacies.lv. Nozīmīgākā tomēr bija kopējā stundu vadīšana – gan diasporas skolotāji, gan Latvijas skolotāji pārrunāja, kādas ir atšķirības, mācoties latviešu valodu Latvijā un ārzemēs.
Helsinku Latviešu bērnu skoliņu vada Zane Uito (Zane Uitto), meitene no Latvijas, kuras aicinājums ir nepazaudēt ne savu, ne citu latviešu latvietību. Zane kopā ar Vivitu Kauperi, otru latviešu meiteni, pulcē bērnus reizi nedēļā, lai būtu kopā, lai mācītos to, kas jāzina katram latvietim. Un bērni nāk, un bērniem patīk, arī vecāki ir apmierināti. Vēl vairāk patīk Zanei un Vivitai. Skatījāmies un brīnījāmies, ar kādu entuziasmu un pašatdevi meitenes darbojās. Apbrīnojami! Paldies viņām!
Vizītes Helsinku vispārizglītojošajās skolās arī bija nozīmīga skolotājiem, lai salīdzinājumā izprastu, kas mūsu izglītībā ir veiksmīgs, kas pilnveidojams. Īpaši progresīva ir Otaniemi vidusskola, kurā tiek piedāvāts plašs kursu klāsts, kā arī tiek izmantotas Ālto universitātes daudzveidīgās iespējas zinātņu apguvē. Skola nodrošina 2 mācību virzienus – matemātikas un dabaszinātņu virzienu, kā arī teātra un mediju apguvi. Mācības šajā vidusskolā ir ļoti spēcīga sagatavošanās programma studijām augstskolās. Skolas jaunajā ēkā klasēs ir viss nepieciešamais materiāli tehniskais aprīkojums. Skolas vides veidošanā ir piedalījušies skolas bērni, kuru ieteikumi īstenoti dzīvē. Piemēram, skolēnu koncepcijā par kustību atbalstošu vidi skolā ierīkotas šūpoles aplī, lai būtu vieta sarunām, izvietoti stāvgaldi hallē, pie kuriem var strādāt vai paēst pusdienas. Bērni arī veidojuši skolas logo – lāci (Otaniemi vārdā ir ietverts šī dzīvnieka senais nosaukums).
Helsinku Vācu skola pārsteidz ar savu valodu apguves programmu – beidzot skolu, bērni labā līmenī prot piecas valodas. Lai uzņemtu 1. klasē, tiek rīkots konkurss, kurā uz vienu vietu dažkārt pretendē 4–5 bērni. 1. klasē jau ir trīs paralēlās klases – divās tiek uzņemti bērni, kuri jau dzimtās valodas līmenī runā vācu valodā, bet vienā klasē – bērni, kuri vācu valodu neprot vai prot vāji. Skolas vide ir mūsu izpratnē līdzīga Latvijas skolām, taču vecāko klašu skolēnu hallē ir trenažieru zāle, lai aicinātu bērnus nepavadīt starpbrīdi internetā, bet izkustēties. Divos lielajos starpbrīžos sākumskolas un pamatskolas bērni dodas obligātā āra pastaigā skolas pagalmā.
Atvadoties no Somijas, esam pārliecināti, ka izglītība ir vērtība, kuru izceļot, ceļas arī labklājība.
Informāciju sagatavoja
Latviešu valodas aģentūras
Izglītības daļas metodiķe
Iveta Marševska
tālr. 67350762; 22843589