Noslēgušās pedagogu meistarklases
Eiropas Sociālā fonda projekts „Latviešu valodas, literatūras un bilingvālo mācību pedagogu profesionālās kompetences pilnveide”, nr. 2010/0077/1DP/1.2.1.2.3/09/IPIA/VIAA/002
Kā kulaks uz acs! – tāds vērtējums par Eiropas Sociālā fonda projekta „Latviešu valodas, literatūras un bilingvālo mācību pedagogu profesionālās kompetences pilnveide” pedagogu meistarklasēm lasāms izvērtējumā.
2012. gada maijā noslēgušās visos Latvijas reģionos organizētās pedagogu meistarklases, kurās skolotāji iepazinās ar kolēģu pieredzi latviešu valodas, literatūras un bilingvāli mācīto mācību priekšmetu metodikā. Gan vispārizglītojošo, gan profesionālo skolu skolotājiem tika piedāvātas 17 dažādas pedagogu profesionālās pilnveides programmas 36 stundu apjomā. Atšķirībā no 2011. gadā organizētajām meistarklasēm šogad programmu saturā uzmanība vairāk bija pievērsta literatūras mācīšanai un lasītprasmes attīstīšanai. Daži no skolotāju-meistaru sniegtajiem pamatojumiem savas programmas izvēlei:
Trešo gadu tiek realizēts standarts „Literatūra. Vispārējās vidējās izglītības mācību priekšmeta standarts” (02.09.2008. MK noteikumi nr. 175) un tam atbilstošas mācību programmas. Tāpēc joprojām aktuāla skolotāju vēlme pēc modernas izglītības metodikas, kas nodrošinātu mācību satura interpretāciju zināšanu apguves procesā un palīdzētu izglītojamiem pilnveidot valodas lietojumu (G. Pohevica, R.Bondare, Dz. Rubene „Integrēta pieeja radošai literatūras apguvei vidusskolā”).
Izglītības procesā skolotājiem jāveltī uzmanība jēdzienam „lasītprasme” un „lasītpratība”. Lasītprasme nav tikai māka saistīt rakstītu tekstu ar mutvārdiem un savienot burtus vārdos, tā ir spēja uztvert, izprast, analizēt un novērtēt rakstītu tekstu (A. Miķe „Pieredzes skola: lasītāja prasmju veidošana un attīstīšana pamatskolā”).
Apvienojot vairākus mācību priekšmetus vienas vai divu stundu ietvaros, tiek paplašināta skolēnu domāšana un rodas izvērsts skatījums uz pasaules kopsakarībām. Strādājot ar vienu tekstu, bet vienlaikus domājot par dažādos mācību priekšmetos apgūto, tiek trenēta analītiskā lasīšana.[…] Apvienojot citus mācību priekšmetus ar literatūru, skolēni tiek rosināti izlasīt konkrēto daiļdarbu, jo zina, ka par vienu darbu saņems vairākus vērtējumus (M. Šķivalte, J. Birzniece „Integrēta pieeja literārā darba analīzē vairāku mācību priekšmetu apvienotajās stundās”).
Programmu saturs iekļāva daudzveidīgas tēmas darbam dažādās izglītības pakāpēs, sākot no pirmsskolas līdz vidusskolai. Nodarbību laikā skolotāji varēja gan iepazīties ar programmas autora(-u) metodiskajiem paņēmieniem noteiktu mācību aspektu mācīšanā un programmas autoru veidotajiem materiāliem, gan arī piedalīties atklātajās stundās, tā gūstot iespēju pavērot teorētiski apgūtā pielietojumu praksē.
Skolotāji savās atsauksmēs ierosina projektā izstrādātās meistarklašu programmas īstenot atkārtoti, jau plašākai mērķauditorijai (īpaši programmas, kurās izmantota starpdisciplinārā pieeja), kā arī iesaka papildināt programmas ar jaunām tēmām, un rosina autorus atklātās stundas izmēģināt ne tikai savā skolā ar saviem skolēniem, bet arī ar citu skolu vai kolēģu skolēniem.
Pedagogu pieredzes materiāli būs pieejami LVA metodiskajā kabinetā „Tīne”.
Papildus informācija par meistarklasēm:
Ērika Pičukāne
27823359
E pasts: erika.picukane@valoda.lv