Digitālā latgaliešu ābece „Skreineite. Vuicūs laseit”
Latviešu valodas aģentūra sadarbībā ar Juri Cibuļu un Lidiju Leikumu ir izstrādājusi pirmo digitālo latgaliešu ābeci, kas pieejama visiem interesentiem. Ābece ir papildināta ar darba burtnīcu “Skreineite. Vuicūs raksteit” un uzziņu materiālu pedagogiem. Šis mācību līdzekļu komplekts pieejams bez maksas Latviešu valodas aģentūras mājaslapas www.valoda.lv apakšvietnē “Māci un mācies latviešu valodu”: https://maciunmacies.valoda.lv/maci/sakumskolai
Uzziņu materiāls par latgaliešu ābeci “Skreineite”
Juris Cibuļs informē, ka 2014. gadā aprit 246 gadi, kopš izdota pirmā ābece latgaliešiem ar nosaukumu poļu valodā “Elementarz łotewski z abecadłem, krótkim katechizmem” (“Latviešu ābece ar alfabētu, īsu katķismu”).
Lai gan pēc 1934. gada 15. maija latgaliešu mācību grāmatas tika izņemtas no skolu bibliotēkām un pat sadedzinātas, tomēr vēl 1937. gadā Rīgā apgādā “Grāmatu Zieds” iznāca Sīmaņa Svennes ābeces “Mozō abece un pyrmō losomō grōmota mōjā un pyrmskūlā” 8.izdevums.
Padomju varas gados Latvijā neviena latgaliešu ābece izdota netika.
1992. gadā pēc 55 gadu pārtraukuma apgādā “Lielvārds“ iznāca jauna latgaliešu ābece (autori Juris Cibuļs un Lidija Leikuma), kurā lietota tā dēvētā Pītera Stroda pareizrakstība, bet ar vairākiem jauninājumiem.
Jaunā latgaliešu ābece “Skreineite“ ir klasiskā tipa pirmmācības grāmata, kas paredzēta lasītmācīšanai latgaliešu valodā. To var izmantot mājmācībā, pirmsskolā vai sākumskolas 1. klasē, tā paredzēta skolēniem, kas neprot lasīt.
Ābece “Skreineite“ sastādīta pēc analītiski sintētiskās skaņu metodes. Latgaliešu ābecē pirmais skaņu metodi lietojis Francis Kemps.
Jaunās ābeces veidošanā vērā ņemti 2007. gadā apstiprinātie Latgaliešu rakstības noteikumi (Valsts valodas centra Latviešu valodas ekspertu komisijas Latgaliešu ortogrāfijas apakškomisijas lēmums Nr. 1).
Šī jaunā ābece un rakstītmācīšanas burtnīca “Vuicūs raksteit“ skolotājiem un vecākiem piedāvā plašas iespējas pakāpeniski sagatavot skolēnu lasītprasmes apgūšanai, iepazīstināt ar burtiem, saskatīt tos dabā, izveidot pašiem, iemācīt tos salasīt vispirms zilbēs, viegli lasāmos vārdos, bet pēc tam arī nedaudz sarežģītākos vārdos, īsos teikumos, vēlāk arī saistītos tekstos.
Darbs ar ābeci laika ziņā nav noteikts. Skolotājs katra burta mācīšanai var veltīt tik daudz laika, cik vajadzīgs. Tas ir atkarīgs no tā, kā skolēni apgūst lasītprasmi.
Mācību komplekta (ābeces, darba burtnīcas un uzziņu materiāla) digitalizāciju izmantošanai datoros, planšetdatoros un mobilajās ierīcēs interneta vietnē www.valoda.lv veicis izglītības uzņēmums “Lielvārds“.