Diasporas skolotāju tikšanās svētki
Piecdesmit septiņi diasporas skolu skolotāji šī gada 10.–12. jūlijā tikās Latviešu valodas aģentūras (LVA) organizētajos profesionālās pilnveides kursos Salacgrīvā, kur trīs dienu garumā atpūtas kompleksā „Kapteiņu osta” baudīja intensīvu mācību un kultūras programmu. Dienā skolotāji, kas daudzi nav profesionāli pedagogi, varēja papildināt zināšanas par jaunākajām metodēm darbam ar skolēniem neformālajā izglītībā. Lūk, dažas no tēmām: „Zināšanu konstruēšana: ceļš pie zināšanām, kas neizgaist”, „Darbs ar pusaudžiem: ko, kā un kāpēc mācīt?”, „Uz sasniedzamo rezultātu virzīta mācību procesa plānošana”, „Publiskās runas un uzstāšanās meistarklase: kā ieinteresēt skolēnus?”, „Jaunie mācību materiāli diasporas skolām”, „Facebook satura veidošanas rīki”. Īpaši nozīmīga skolotājiem bija dalīšanās pieredzē. Šoreiz par savām darba metodēm stāstīja ilggadējā Austrālijas un ASV diasporas skolu skolotāja, kā arī mācību līdzekļu autore Līga Gemute, kurai šogad sadarbībā ar LVA top jauna mācību materiālu sērija “Dēkas”, kas latviešu valodas gramatiku ietērpj aizraujošā piedzīvojumu formā un diasporas skolām būs pieejama rudenī. Par saviem jau izveidotajiem un portālā www.maciunmacies.lv brīvi pieejamajiem pieredzes materiāliem stāstīja arī Zviedrijas skolotājas Inese Vallenberga („Radošā rakstīšana diasporas skolās”) un Gunta Neimane („Spēles un uzdevumi latviešu valodas apguvē”), bet pieredzē par daudzveidīgu projektu un aktivitāšu īstenošanu Voterfordas latviešu skolā „Jumītis” dalījās Īrijas skolotāja Ilze Stīpniece.
Vakara programmā pirmajā dienā ar savu solokoncertu „Kokles stāsts” priecēja Laima Jansone, klātesošos ievadot skaņu mistērijā. Savukārt otrās dienas vakara vadītāji bija folkloristi Vidvuds un Iveta Medeņi, kas pieskandināja Salacgrīvu ar savām dziesmām, dančiem un rotaļām. Būtiski, ka arī šīs zināšanas skolotāji varēs izmantot savā darbā ar skolēniem, jo latvisko tradīciju godāšana un gadskārtu svinēšana ir viens no diasporas skolu stūrakmeņiem.
Diasporas skolotājiem šie ikgadējie kursi ir svētki, kas ļauj rast iedvesmu jaunam darba cēlienam, kā izteicās viens no lektoriem – „jaunam skolēnu iesaukumam pirmajā septembrī”. Šeit tikai daži no vērtējumiem, kas izskanēja kursu noslēgumā: „Ļoti vērtīgi un iedvesmojoši, rodas sajūta, ka neesam vieni”, „Tīklošanās un kontakti, ko šādā pasākumā iegūst, ir nenovērtējami”, „Esmu smēlusies ļoti daudz informācijas, nevaru vien sagaidīt, lai to izmantotu skoliņā.”
Šogad LVA diasporas skolotāju kursos piedalījās skolotāji no divdesmit trim valstīm – no ASV, Austrālijas, Austrijas, Baltkrievijas, Beļģijas, Brazīlijas, Dienvidāfrikas, Francijas, Grieķijas, Gruzijas, Igaunijas, Islandes, Īrijas, Kanādas, Krievijas, Lielbritānijas, Norvēģijas, Polijas, Spānijas, Šveices, Turcijas, Vācijas un Zviedrijas.
LVA ir Izglītības un zinātnes ministrijas pārraudzībā esoša tiešā pārvaldes iestāde. Tās darbības mērķis ir veicināt latviešu valodas – Latvijas Republikas valsts valodas un Eiropas savienības oficiālās valodas – statusa nostiprināšanu un ilgtspējīgu attīstību. Viena no LVA funkcijām ir sniegt atbalstu latviešu valodas apguvē un valodas saglabāšanā.
A.Otomere
27077242